Julie Vera designer klær med omtanke

Bli med oss når klesdesigner Julie Vera gir oss et innblikk i en kompleks verden, omgitt av fibre, tekstiler, strikkemetoder, merker, DNA og alt i mellom.

Vi møter Julie Vera i et grønt møterom hos merket JBS OF DENMARK. Et tre med store grønne blader vokser  ut av langbordet som står midt i rommet. Bordet er også laget av resirkulerte materialer. Langs veggene er det store glasssmontre, som hver forteller sin egen visuelle historie om en bærekraftig tekstilfiber. Det er ingen tvil om at vi har å gjøre med et merke hvor innovasjon og bærekraft er de grunnleggende prinsippene. 

Julie Vera, som de siste to årene har vært hoveddesigner hos JBS OF DENMARK, har ønsket oss velkommen for å snakke om det hun selv kaller Design med omtanke.

"Folk blir ofte overrasket når jeg forteller hva jeg faktisk gjør. Hvordan hverdagen min som designer faktisk ser ut," begynner vår samtale med Julie Vera, en utdannet tekstildesigner hos TEKO.

Julie Vera selv ble litt overrasket da hun begynte på designskolen.

"Før jeg begynte på designskolen, tenkte jeg faktisk at å designe klær handlet veldig mye om over-the-top design, håndskisser og couture. Selvfølgelig gjør det det, men det er bare så mye mer - heldigvis!".

 

En proces med mange aspekter

Julie Vera forklarer med en tydelig lidenskap i stemmen hvordan det å designe en ny kolleksjon alltid starter på samme måte.

"Jeg starter alltid med merkets DNA. Jeg må komme inn i stemningen. Her er det viktig å se på merkevarens strategi, målgruppe, bilde, uttrykk og verdier. Det er det som er grunnlaget for resten av designprosessen."

«Nå begynner den delen som er kjernen i designprosessen», sier Julie Vera mens hun smiler.

Hun sitter nå rett på stolen, tydelig begeistret over hva hun er i ferd med å fortelle.

"Det er en prosess som involverer mange forskjellige mennesker, med mange forskjellige ferdigheter. Sammen med produktutviklere, materialeksperter og produksjonsfagfolk, er min jobb å svare på noen ganske viktige spørsmål; hva skal produktet være rent funksjonelt og i hvilken sammenheng skal det brukes? Hvordan setter vi sammen et stoff som passer til hva produktet skal kunne gjøre? Og er det mulig? Vi ser på fibre og blandingsforhold, hardhet i måten vi spinner garnet, strikkemetodene og ulike etterbehandlinger. Ja, ingenting er overlatt til tilfeldighetene, sier hun og smiler igjen.

Det er først nå Julie Vera begynner på det som de fleste mest sannsynlig assosierer med design.

"Når vi vet hva produktet kommer til å være i stand til å gjøre, og samtidig vet at det er mulig, når det gjelder materialer og behandlingsmetoder, så kan jeg starte med visuell design. Noen vil kanskje si at det er litt av en omvei, men her svarer jeg alltid: et design må være mulig i praksis, ellers er det bare en god idé".

I rommet vi sitter i, er en rekke jbs av Danmark produkter utstilt. Dette er alle ensfargede basisprodukter, og det kan virke overraskende at det er en så stor designprosess i utviklingen av ensfargede produkter, men Julie Vera understreker at det er det faktisk.

"Jo enklere og renere et produkt er i design, jo mer legger du merke til kvaliteten og detaljene i designet. Jeg elsker å avgrense detaljene og jobbe med de beste kvalitetene. Du kan lage et produkt med lang holdbarhet av bærekraftige materialer, men hvis klærne ikke er visuelt tiltalende, spiller alt annet ingen rolle. Det må være en sammenheng mellom alle aspekter. Når jeg snakker om holdbarhet, bruker jeg også ofte begrepet "følelsesmessig holdbarhet". Med det mener jeg at et klesplagg skal være aktuelt nå, men det bør også være attraktivt om et års tid. Det kan være en vanskelig oppgave, men det er det vi hele tiden streber etter i utviklingen av JBS i Danmark. Våre kunder bør ønske å bruke klærne igjen og igjen – når det er tilfelle, er klærne våre enda mer bærekraftige, understreker Jule Vera.

Når det visuelle uttrykket og utformingen er på plass, begynner dialogen med designerne.

«Før klærne kommer i produksjon, korrigeres alle detaljene av designerne, slik at klærne er perfekte for passform, holdbarhet og sydetaljer», sier Julie Vera.

"Hvis jeg skal oppsummere hva som ligger i begrepet Design med omtanke, så må klærne se bra ut, og de må være laget av gode, bærekraftige materialer. Det må gjøres slik at de varer lenge, både funksjonelt, men også følelsesmessig, og da må de sitte riktig - selv etter 30 vask ".